Tuesday, March 30, 2010

Di suatu pagi yang agak gelap......

Assalamualaikum and greetings to all..

Ni cerita pukul 7 pagi tadi, mak aku baru je dapat melaporkan kat aku pukul 10 tadi atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan..bukan sebab pukul 10 tadi baru aku bangun tidur eh..bukan bukan..ada sebab lain..okeh, cerita dia macam ni..

Pukul 7 lebih (entah tak sure, mak aku tak bagitahu detail sangat) Cik Ayu, isteri kesayangan adik mak aku,(haha gaya cakap macam pakcik aku tu ada banyak isteri je) dah bersiap-siap letak Fatih kat baby seat dalm kereta sebelah pemandu..lepastu, dia pun start enjin and drive perlahan-lahan menuju ke rumah aku yang letaknya sepuluh langkah kaki aku je..dia pun berhentikan keretanya kat depan rumah aku..mak aku masa tu tengah ambil baju kat ampaian luar pun menjengukkan kepalanya di celah-celah baju tadi tu..matanya terus terpandang dalam kereta..

cik ayu : kak yah, bantal kecik Fatih ada kat sini tak?rasanya tertinggal semalam..
mak : ahh?(diam lama sikit..pikir..)ada kot..entah akak tak perasan la pulak..kejap eh..
cik ayu : okeyy..hari ni lambat sikit hantar Fatih..tengah tidur lagi tu..
mak : Yu!ada ni Yu..(sambil keluar pergi anjung balik)..eh, sape kat belakang Fatih tu?Ana ke?
cik ayu : haa??
mak : Tak, budak perempuan kat seat belakang tu Ana ke?
cik ayu : Mane ade Ayu bawak sape-sape kak yah..kak yah jangan..(kaki dah start terketar)
mak : eh eh..(diam lagi)..haha kak yah tersalah tengok kot..kan tempat sandar kete ko tu macam kepale orang..
cik ayu : hiii kak yah ni..buat cuak orang je..


Okeh, hari yang sama cuma masa yang yang lain dan tempat yan lain..Cik Ayu dah hantar Fatih kat babysitter dia, and tengah nak park kereta kat belakang kantin sekolah..Paman Man, pakcik aku, suami kepada si Cik Ayu ni tadi, baru habis mengajar, on the way nak pergi kantin nk tolong apa-apa yang patut..

Paman : Ayu tumpangkan sape tadi?
Cik ayu: Bile?
Paman : Masa abang nak keluar kelas tadi nampak ada perempuan duduk sebelah Ayu..
Cik ayu: Hah?
Paman : ..sambil kunyah lepat pisang..Ayu bawak Yen ke?...eh Yen balik ke?
Cik Ayu: Abang!!mane ade?Ayu sorang je tdi dalam kete..
Paman : Habis tu??Astaghfirullah..(sambil geleng kepala)
CIk ayu: Tadi pun kak yah kate ade budak dalam kete..die ingatkan Ana..


Paman aku terus call mak aku dan bermulalah hikayat penceritaan yang berunsurkan seribu satu macam rasa..aku suggestkan kat Cik Ayu, letak je signboard dalam kereta tulis satu kepala tumpang kena bayar sepuluh hengget..mesti makhluk-entah-hape tu tak jadi ikut lagi nanti..kalau ikut juga pun nanti boleh dapat duit free..haha..

p/s : Dunia ni bukan kita je yang duduk..banyak je makhluk lain yang ada..selagi kita tak kacau orang..IsyaAllah orang tak kacau kita..takyah lah buang peluh buang duit pergi jumpa bomoh yang entah hape-hape tu..kepada Allah kita berharap, kepada Allah kita pohon perlindungan..

May Allah bless..peace out..

No comments:

Post a Comment